Lättmetall blir till Aluminiumfälg

Allt börjar med den rödbruna leran ”Bauxit” som bl.a. aluminium utvinns från.

BauxiteAluminium

Aluminiumet processas till kundanpassade block eller tackor som skeppas till lättmetallfabriker.
Aluminium tackor


I en större fabrik för aluminiumfälgar i Europa smälts det ca 60 ton aluminium/dag som behövs för tillverkningen av ca 6.000 fälgar. Fabriken säljer runt 2 miljoner alufälgar varje år.

  1. Häller smält aluminium i en gjutform.
  2. När fälgen kylts ned så påbörjas en grundlig inspektion innan det borras hål för hjulbultar/muttrar och ventil i lättmetallfälgen.
  3. Nu är det dags för lackering., fälgen ska tvättas och torkas noggrant innan pulvret ska på. Pulvret ska smälta för att sedan torka innan sista våtlackeringen sker.
  4. Slutkontroll, här är det detaljerna som avgör om alufälgen ska få rulla till lagret eller ej. Lättmetallfälgen skall genomgå en sista mätning och balansering.

Flowforming

Många lättmetallfälgar gjuts med det finns andra sätt att tillverka aluminiumfälgar på. Flowforming skulle kunna förklaras som ett sätt att ”kavla” aluminiumet medan det roterar snabbt på en axel , likt en svarv. Samtidigt som fälgen snurrar så värms aluminiumet så det blir formbart. Dessa fälgar väger ofta mindre än gjutna fälgar.
Tillverkningsprocessen ser rätt häftig ut på Youtube.

Smidda fälgar

Att smida fälgar innebär att man pressar uppvärmd aluminium med olika pressar så att det formas en aluminiumfälg. När fälgarna smids så formas aluminiumfibrerna efter fälgens linjer vilket gör att den smidda alufälgen blir mycket starkare än både gjutna lättmetallfälgar och vanliga fälgar av stål. För att uppnå maximal styrka värmebehandlas fälgen.